Roland Nelsson om det naturligt övernaturliga

Kan man verkligen tala med Gud och förvänta sig att få svar?

Roland Nelsson är främst känd som Erikshjälpens tidigare färgstarke direktor. Som sådan reste han jorden runt och hjälpte människor i många olika länder. Ett liv som påverkat många, ja hela länder. Roland är nu 85 år men har inte nämnvärt slagit av på takten. Förra veckan körde han själv över 140 mil för att tala på olika samlingar i Malmö i söder och Jämtland i norr.

Roland slår sig ner i fåtöljen och berättar en historia om hur han häromdagen träffade en person som satt i sin bil utanför Human Bridge i Holsbybrunn. Roland kom i samtal med mannen och de berörde ämnet bön. Mannen i fråga var inte direkt kyrksam av sig men ändå intresserad. Roland frågade då om han kunde be sin barnabön? Jo, den kunde han och hänvisade till Gud som haver barnen kär… Roland uppmanade honom då att be det var kväll och göra tillägget Gud hjälp Roland Nelsson, i Jesu namn Amen. Roland frågade om han hade sin konfirmationsbibel hemma? Det hade han och Roland uppmanade då honom att läsa ett kapitel var dag från Markus evangelium till att börja med.

Roland är det verkligen så enkelt?
– Ja, jag är övertygad om att det andliga, det som har med Gud att göra är lika nära oss som luften vi andas, och lika tillgängligt om vi bara sträcker oss mot det. Vi kan inte veta hur Gud är men vi kan se på människan Jesus som ju är Gud och förstå hur han är. Han har gått igenom alla prövningar och svårigheter man möter som människa och öppnat vägen till det gudomliga, därför ska man be i Jesu namn, förklarar Roland.

Hur kan du vara så säker på Guds existens? 
– Jag träffade en biodlare på torget i Vetlanda för en tid sedan och kom i samtal med mannen. Jag frågade då om det är det sant att det finns spanarbi som flyger upp till tre kilometer för att hitta blommor med nektar? Stämmer det att om de hittar en plats med mycket blommor så flyger de tillbaka till bikupan tre kilometer bort? Där berättar för de andra bina var dessa blommor finns genom att dansa för dem i kupan? Är det sant att dessa bi sedan hittar dessa blommor genom spanarbiets dansinstruktioner, frågade jag honom.
– Ja, svarade han. Hur är det möjligt utbrast jag då, att dessa små varelser kan vara så kloka och kommunicera på detta sätt så att de kan hämta nektar, göra honung som sedan slungas och som jag kan ha på min frukostmacka?
– Ja det får du fråga prästen om sa biodlaren som kände att där var han inte riktigt kompetent att svara.
– Det är så det är, menar Roland, att när vi ser storheten i skapelsen, svindlar tanken och vi närmar oss det Gudomliga. Att Gud själv klev ner och blev människa på detta dammkorn i universum som jorden är var för att vi skulle förstå mer av vem han är och få en väg att komma i kontakt med honom, menar Roland.

Så du menar att bön kopplar oss till Gud?
– Ja precis så, det finns en större verklighet som vi kan ana och förstå genom skapelsen, i galaxers storhet och i en myras oförtryliga flit och intelligens. Vad kommer detta från? Precis som man slår på en strömbrytare och en lampa tänds utan att man i allmänhet förstår exakt varför men ändå slår på strömbrytare var dag och tänder sin lampa. På samma sätt kan vi aldrig förstå Gud, men ändå uppleva hur vi får kontakt med honom när vi ber i Jesu namn och läser om vem Jesus är, då kan vi se Guds karaktär och sträva oss fram till honom. Och han tar emot varenda en av oss.

Vilket råd ger du till den som vill veta mer om tro och livet med Gud?
– Mitt råd är, be en bön i Jesu namn, kanske barnabönen som många av oss ber och har bett. Lägg till några egna ord av tacksamhet och behov som man kan ha. Leta reda på en bibel och kolla i innehållsförteckningen var Markus evangelium är. Det är en bra plats att börja på, där talar man om Jesus på ett lättillgängligt och försåtligt sätt. Ta sedan kontakt med någon du vet är troende och/eller ta dig till närmaste gudstjänstlokal som du känner förtroende för och se vad du kan bidra med och få hjälp med. En bra sak är att gå på en så kallad Alfa-kurs som anordnas på många platser på Höglandet, bland annat i Vetlanda. Det är en bra introduktion till tron och livet med Gud, säger Roland avslutningsvis.

Roland Nelsson har skrivit många böcker. Den senaste heter HUJ och kan beställas på roland.nelsson@gmail.com

Mer läsning

Svensk riksdagsman: Erkänn Somaliland nu!

Magnus Oscarsson, hur kommer det sig att du engagerar dig

Höglandet väljer! Johanna Haraldsson toppkandidat för Socialdemokraterna

Vem är Johanna Haraldsson från Socialdemokraterna? – Jag är uppvuxen i