Med tåg, cykel och båt genom Vietnam

Vi landar på Hanois flygplats i norra Vietnam mitt i natten, det är 35 grader varmt. Flygplatsen är sliten och en stor råtta är det första som möter oss när vi klarat av passkontroll och bagageinlämning. Råttan klättrar rakt upp på en metallpelare och försvinner upp över innetaket. Välkommen till den socialistiska republiken Vietnam!

Trots att det är mitt i natten är det inga problem att få tag i en taxi och på en timme är vi inne i Vietnams myllrande huvudstad Hanoi. Till och med klockan tre på natten är det kommers på gatorna och skotrar fullastade med grönsaker och djur är på väg in i staden och lastas av vid trottoarerna. Ja, faktiskt djur! I Vietnam är skotern det absolut vanligaste fordonet och gatorna myllrar av dem. Bara i Hanoi rör det sig om åtskilliga miljoner skotrar. Dessa används som lastfordon för alla slags transporter. Vi bevittnade skotrar med 56 levande ankor som last, en med tre stora levande grisar och en med en vattenbuffel på bönpallen. Ja, vi vet att det låter helt omöjligt. Tror ni oss inte så besök den vietnamesiska landsbygden och se själva. Väl framme på vårt hotell i Hanois pittoreska gamla stadsdelar så somnar vi gott i ett stekhett hotellrum.

Hetta och morgongymnastik
Hanoi är intensivt och lämnar ingen oberörd. Vi besöker staden i juli månad och det är lågsäsong då sommarhettan
är tryckande och turisterna består främst av ryggsäcksbeklädda ungdomar. Hanoi vaknar tidigt, strax efter att vi lagt oss fylls parkena runt de konstgjorda sjöarna med morgongymnaster. Då snackar vi inte om stillsamma joggare utan folk som stretchar, dansar vals, står på huvudet och spelar badminton! Ordet morgonpigg harplötsligt fått en helt ny de nition. Ur storahögtalare placerade i vart och vartannat gatuhörn mässar en myndig röst på vietnamesiska. Det är morgonnyheterna, förklarar en språkbegåvad vietnames för oss.

Seniga, vänliga och viljestarka
Människorna är trevliga och många pratarengelska, än er talar franska, speciellt avden äldre befolkningen. Även kinesiska förekommer. Språken visar Vietnams mångfacetterade förflutna. Detta land med sina många olika folkslag har nämligen ständigt varit av intresse för olika invaderande stormakter. Vietnameserna är småväxta, seniga och mycket vänliga. Under ytan kan man ana en beslutsamhet – envilja som inte är att leka med. Det ck den mäktige grannen i norr – Kina – erfara då de bångstyriga människorna i landremsan på Indokinas östkust vägrade att acceptera kinesisk överhöghet. På 1800-talet kom fransmännen och Vietnam blev en del av det franska Indokina. Under andra världskriget invaderade Japan. Det japanska styret bröt samman och Frankrike visade på nytt intresse för sin gamla koloni vilket ledde till franska indokina kriget. Frankrike blev besegrade och Vietnam blev självständigt 1954. USA kom att involvera sig mer och mer i Vietnam för att motverka ett kommunistiskt maktövertagande av hela landet vilket resulterade i det fruktansvärda Vietnamkriget eller “Det amerikanska kriget” som man säger i Vietnam. Så sent som 1979 angreps landet av Kina och besegrade ånyo den mäktige grannen i norr. Hanoi bär spår av alla de folk som härskat över landet. De gamla stadsdelarna påminner mycket om Kina och räknas som en av världens mest pittoreska besöksmål. Här kan man ströva i timmar och njuta av atmosfären, dricka ohyg- gligt starkt kaffe och uppleva ett livligt gatuliv. Några kvarter bort ligger den gamla franska stadsdelen med vackra hus från kolonialtiden. Blandningen som gör Hanoi så unikt finns överallt. Historien kommer nära.

Prisad diktator
Kommunistledaren Ho Che Ming hyllas allestädes och i hans museum kan man beskåda hans privata tillhörigheter och lyssna till idel lovprisning av diktatorn. Att han var en lysande strateg kan man konstatera och ledde folket till seger efter seger mot världens supermakter. Sam- tidigt skapade han en totalitär stat och förde landet in i kommunistiskt förtryck. Ett förtryck som dock tycks luckras upp i de allt er kontakterna med omvärlden.Samtidigt hyllas Sovjet på stora plakat
i staden. Har man inte insett att Sovje- tunionen kollapsat? Ett annat populärt besöksmål är Hanoi Hilton – Hoa Lofängelset som byggdes av fransmännen 1896 för att hysa fängslade vietnamesiska motståndsmän. Det var det största fängelset i norra Vietnam och hade som mest 2 000 fångar.

John McCain fånge i Hanoi
Under Vietnamkriget förvarades nedskjut- na amerikanska stridspiloter här, bland andra John McCain som senare skulle bli presidentkandidat. Från denna tid kom- mer det ironiska öknamnet Hanoi Hilton, efter hotellkedjan Hilton Hotels. Idag är större delen av fängelset riven till förmån för ett lägenhetshotell men en del av denursprungliga byggnaden nns bevaradsom museum. Här förevisas de hemskaste tortyrredskap och man förklarar hur väl Vietnam behandlade sina krigsfångar och hur illa deras motståndare bar sig åt. I Hanois gamla kvarter finns den pittoreska restaurangen 96. Här flockas turisterna och avnjuter vietnamesiska specialiteter. Stället är ett av de mest populära bland backpackers och det är inte att undra på. Be att få ett bord på andra våningen och upplev hur du förflyttas till flydda tiders Hanoi. I de gamla kvarteren nära restaurang 96 ligger Handspans kontor – en lokal resebyrå som kan hjälpa till med att boka biljetter och rundresor, många har Hand- span som sin fasta punkt under rundresor i landet. Här kan man även förvara bagage man inte vill ha med sig ut på luffen. Landremsan på Indokinas östkust är en av världens vackraste samtidigt som några av historiens vedervärdigaste övergrepp har ägt rum här och i viss mån ännu förekommer.

Tågluff i Vietnam
– Var noga med att hålla dörren till kupén låst då det händer att kvinnliga passag- erare blir bortrövade av bergsstammarna. Håll även fönstret till kupén stängt när ni sover då lokalbefolkningen brukar försöka röra vid resenärernas ansikten när tåget stannar på natten. Köp gärna opium av tanten som säljer saker i korridoren, det är bra grejer.
De “goda råden” kommer från en guide vi anlitat för att hjälpa oss att hitta rätt tåg på vår första sträcka på tågluffen i Indokina, närmare bestämt från Vietnams huvud- stad Hanoi upp till bergsfolken i de mer otillgängliga bergstrakterna som gränsar till Kina. Bästa sättet att ta sig dit är med tåg. Ett annat alternativ är sovbussarnasom tra kerar Vietnam där man iställetför säten har våningssängar i bussarna. Att resa är billigt, som mycket annat i Viet- nam. Tågresan kostar någon hundralapp i första klass med air-condition. Den fungerar stötvis under natten. När den
är på är det isande kallt, när den slår av tränger den bastuvarma nattluften in vilket resulterar i att man antingen badar i svett eller skakar av köld (andra tåg vi åkte med var betydligt bättre dock). Klockan 5 på morgonen anländer vi till den station som ligger så långt upp i bergen som tåget kan gå. Härifrån är det bil, skoter eller vattenbuffel som gäller för att komma vid- are till mer avlägsna samhällen och byar. Vi väljer bil och tar oss på slingrande vägar till den gamla franska kurorten Sapa långt uppe i bergen. Omgivningarna ärmakalösa, gröna berg med toppar på eratusen meter. Längst bergssidorna klänger terrassodlingarna i hundratals steg där daofolket odlar ris med hjälp av mångahänder och stora vattenbuf ar. Det ärsagolikt vackert. I de djupa dalarna forsar floderna fram, här och var kastar sig vattnet hundratals meter längs bergsidorna. Överallt odlar bergsfolken grödor och grönskan är prunkande. Daofolken som bor i området invandrade från Kina för tusen år sedan. De är mycket småväxta och klär sig i helt egenproducerade kläder som de färgar och broderar i fantastiska mönster. De olika stammarna kallas efter hur deras kläder ser ut. Kvinnorna i red dao bär klarröda huvudbonader, blomsterdao bär broderade färgstarka kläder medan black dao bär svarta och mörkblå kläder, färgade i färgbaden som står utanför hyddorna och som ger kvinnorna mörkblå händer. Vi kommer fram till Sapa i gryningen och tas emot av en stor kommitté black dao-kvinnor. De vill sälja hantverk och följer oss i klungor, ständigt argumenterande varför vi ska köpa deras alster. Det är inte otrevligt och inte alls påträngande som på många turistorter. En frukost senare bär det av vidare ännu längre upp i bergen med siktet inställt på ekohotellet Topas Ecolodge. Det är beläget i fantastiska omgivningar på en liten bergstopp mitt bland dao-byarna med djupa dalar, vattenfall och höga bergstop- par runt omkring.

En svettig dansk
Till vår förvåning möts vi av en genom-svettig dansk i receptionen (vi be nneross så långt upp i bergen man kan komma i norra Vietnam och så möts vi av en dansk receptionist!). Det visar sig att ho- tellet är till hälften ägt av danskar och andra hälften av vietnameser. Hotellet består av ett traditionellt pålhus med reception och sällskapsutrymmen på markplan och en fantastisk matsal på andra våningen. Gästerna bor i små stenhus med grästak som ligger i en ring runt bergstoppen. Detta gör att alla har fantastisk utsikt över landskapet runt omkring. Här är stillheten påtaglig och kontrasten till Hanois larm som vi lämnat dagen innan är slående. Vi njuter av stillheten och vandrar i omgivningarna. Det börjar att skymma och snart bäddar den sammetslena natten in allt i sitt varma mörker. Lyktor och ljus lyser upp stigarna och efter middagen slår vi oss ner på verandan till vårt stenhus och njuter av stillheten och mörkret som här och var bryts av ljuset från dao-byarna långt nere i dalarna och på bergssidorna. Efter mörkrets inbrott stämmer miljoner syrsor och andra insekter upp till konsert, det är ofattbart att dessa små kryp kan åstadkomma en sådan ljudmatta. Trötta av dagens strapatser somnar vi till ljudet av tusentals syrsor. Dagen efter tar vi oss tillbaka till Sapa och möts ånyo av horder av små kvinnor som vill sälja alla sorters egenhändigt tillverkade saker. Luften är frisk och Sapa är en fantastiskt trevlig liten stad som klamrar sig fast på en utskjutande bergstopp. Varje lördag kommer bybor från alla omkringliggande stammar till den livliga marknaden och säljer och byter hantverk, grönsaker, frukt, djur, kläder och allt annat som produceras i hyddorna på bergssluttningarna.

Söderut
Efter allt för få dagar i Vietnams norra bergstrakter tar vi ett nytt nattåg tillbaka till huvudstaden Hanoi. En välkänd kakofoni av ljud möter oss och stillheten bland de tusentals meter höga bergen känns avlägsen. Hettan är närgången men miljöerna, de positiva människorna och atmosfären skapar en välkomnande känsla. På kvällen bär det av igen med ännu ett nattåg. Denna gång söderut med siktet inställt på en av Asiens vackraste städer, det lilla pittoreska Hoi An. Vi somnar skönt vaggade till sömns av tågets stilla gungningar. Morgonen bjuder på ett strålande solsken och en osannolik vacker utsikt från tåget. Efter att ha fått i oss te och nudlar som konduktören serverat i vår kupé så njuter vi av den fantastiska omgivningen. Vi tuffar sakta fram genom djungel och på kanten av kullar och berg, stupande ner mot havet som ofta har en kritvit, palmbeströdd strandremsa innan det turkosblå vattnet tar vid. Vi längtar till Hoi An som sägs ha några av Asiens bästa stränder. I Da Nang får vi lämna tåget och ta en taxi sista biten till Hoi An. Det är märkligt att resa med taxi i Vietnam, speciellt när man varit i Kina där taxichaufförerna kör som bankrånare. I Vietnam glider de fram i sakta gemak, vilket gör att även korta resor tar lång tid. Vi kommer så småningom fram till Hoi An och möts av ett lågt tempo och Vietnams bästa sandstränder. Hoi An anses av många vara den trevligaste och vackraste staden i Vietnam. Här serveras den mest fantastiska maten direkt uppfiskad från havet. Krabbor, fisk och gigantiska räkor nns att få för en humanpenning på de otaliga restaurangerna. Vi stannar ganska länge, hyr skotrar och tar oss fram som vilka vietnameser som helst. Man slås av befolkningens vänlighet och hur serviceinriktade många är. I Hoi An huserar sexhundra skräddare och hundratals skomakare och vi passar på att sy upp kläder och låta skomakarna göra skor åt oss. Det är riktigt billigt och ar- betena är väl utförda. Kläderna och skorna är lika bra som hos vilken skohandlare eller klädbutik som helst i Sverige fast skräddarsytt och handgjort med perfekt passform. Vi njuter, umgås, badar och upptäcker. Efter en vecka är det dags att vända åter mot den myllrande storstaden Hanoi. I närheten av Hanoi ligger den säregna skärgården Halong Bay med sina tusentals branta och gröna öar som stiger som en drake rakt upp från havet. Där kan man hyra in sig och bo på kinesiska segelfartyg av trä och uppleva den säregna miljön på dessa piratskepps-liknande farkoster. Nu måste vi ta ett sista dopp innan vi ska äta krabba till middag, i morgon väntar Hanoi.

Halong Bay
Den fantastiska skärgården Halong Bay ligger några timmars färd på skumpiga vägar från Vietnams huvudstad Hanoi. Här väntar en osannolikt vacker skärgård med 2 000 djungelklädda öar som stupar ner i det smaragdgröna havet. Klipporna reser sig som mäktiga, sling- rande drakar ur havet. En behaglig bris ger svalka i den tropiska värmen. Skön- heten i Halong Bay är överrumplande. Det är nästan svårt att ta in allt där vi sakta, nästan ljudlöst glider fram på den kinesiska djonken – ett traditionellt fartyg som i årtusenden trafikerat dessa farvatten. Ett klassiskt kinesiskt träskrov somför tankarna till pirat lmen Pirates of theCaribbean och man nästan förväntar sig att Black Pearl ska ligga för ankar någon- stans bland alla hemlighetsfulla vikar och grottor.

Blodig historia
Här sänkte vietnameserna den mongoliskaottan 1288 genom att spetsa fartygen på långa pålar. Tre gånger besegrades även den ständigt hotande kinesiska jätten i norr bland dessa öar. Senast var det amerikanerna som ck se sig besegrade bland de 1969 undersköna kalkstensklipporna med sin täta djungelvegetation på topparna. Än idag sägs en och annan mina från det amerikanska kriget guppa runt i de numera fredliga vattnen.

Bor som en kung
De gammaldags träskroven må se uråldriga ut men man bor som en kung, åtminstone på det skepp som vi trak- terar. Hytterna är fantastiska och maten förstklassig. På vår tvådagars-kryssning hinner vi besöka en flytande fiskeby där hundratals människor lever hela sina liv i hus byggda på ottar. Här nns bådehönsgårdar och grisstior på båtarna och barnen lär sig simma innan de kan gå. Vi besöker en butik och en skola, allt guppande på vattnet.
På kvällen dukas en förstaklassig buffé upp med det omgivande havets läckerheter. Efter kaffet under den stjärnbeströdda natthimlen blir det bio i salongen och givetvis är det den franska klassikern Indochina som bjuds. Sedan är det dags att bokstavligt talat krypa till kojs och sakta gungas till sömn i det totala mörkret. Tystnaden störs bara av vågornas skvalpade mot träskrovet.

Äventyr med kajak
Ute bland öarna nns era hotell för den som vill passa på att tillbringa er dagari den unika miljön. För den mer äventyrslystne lockar kajakpaddling bland de tusentals grottorna och kanske övernattning i en enkel hydda på någon av alla stränderna. Halong Bay kan upplevas på många sätt och alla är imponerande.
En kryssning i Halong Bay kostar från 500 kronor. Många olika paketresor och alternativ anordnas. Man ska inte ge sig ut med kajak på egen hand då man lätt kommer vilse i den enorma skärgården. Att uppleva området med kajak och att övernatta i hyddor på stränderna är billigt om man ordnar det på plats. Många kryssningar går att kombinera med några dagars kajakpaddling i grottorna. En guide följer då med. Vi önskar de seniga, vänliga och viljestarka folken i Vietnam en framtid i frihet och välgång. Det är de verkligen värda.

Mer läsning

En avhoppad rysk soldat om Putins krig mot Ukraina

Pavel Filatiev är fallskärmsjägare i den ryska armén när invasionen

Göran tar över 60-års jubilerande Götes varubod!

Nu är det klart, den kände företagaren Göran Gärdeborg tar