När människan går sönder…

Trots historiens högsta välstånd mår vi inte bra. Sverige är sjukt. Inte så att samhället kollapsat, nej i sin iver att vara allt för alla har man omyndigförklarat invånare och förklarat att samhället vet bäst. Vi har ett till stora delar oerhört väl fungerande samhällsmaskineri. Samtidigt är det kanske ett problem. Vi ger staten en stor del av vår inkomst och förväntar oss att bli omhändertagna. 

Resultatet har blivit historiens ensammaste folk. Psykisk ohälsa på en epidemisk nivå tuggar sig in i folksjälen. Gud är för länge sedan avskaffad och lämnar ett ofantligt tomrum efter sig. Ett tomrum vi frenetiskt försöker fylla med konsumtion, nyandlighet, sex och relationer. Men precis som törst inte släcks av mat fylls inte behovet av Gud på annat sätt än av Gud. Detta är inte lätt att förstå men det är just det som är julens yttersta mening. Att Gud gör sig förstådd.
Hur?
Genom att bli människa i Jesus.
Han visar på vägen till att fylla hålet efter just Gud. Han kom på ett sätt som ingen förväntade sig. Han föddes inte ens i en säng utan som en hemlös i ett stall. Välkomstkommittén var några underbetalda nattarbetande herdar. Han dog på ett lika chockerande sätt. Uppspikat på ett kors som en brottsling. Det är Gud det. Enkel, vardaglig och närvarande i allt. Storyn slutade inte på korset utan envisa rykten säger att han är fullt levande idag. Gud alltså, som visade vem han är i Jesus. Så levande att han som är universums centrum, ursprung och mål har tid och intresse av dig just nu när du läser detta. Han är inte kvar i stallet, han är inte kvar på korset, han är inte kvar i graven. Han är nära dig. Ett böneljud bort från dig. 

Be med mig just nu:
Gud, du som visar vem du är genom att uppenbara dig i människan Jesus. Jag erkänner min tomhet utan dig. Jag ber dig fylla mig med din närvaro just nu. Jag är ledsen för mina fel och misstag och behöver din nåd och förlåtelse. Tack för att du tog min brist på korset så jag kan finna gemenskap med dig. Jag bekänner mitt behov av dig och min tro på vad du gjort för mig. I Jesu namn. Amen!

Skriv till mig och berätta om din bön och längtan. Vi hörs!

Mer läsning

Ett hållbart teknikföretag!

På Ekdahls Data – Nordway store i Nässjö handlar det

Vision Höglandet 20 år!

I år är det 20 år sedan idén till Vision